PRAHA, 8. října 2025 – V době, kdy je finanční svět složitější a digitální rizika rostou, se Soutěž Finanční gramotnost (SFG) chystá na svůj jubilejní, 15. ročník. S cílem zapojit 100 000 žáků z více než 1 000 škol, organizátoři reagují na trendy moderní výuky a přichází s inovacemi, které mají klíčovou kompetenci – finanční gramotnost – posunout na novou úroveň. Analýza předchozího ročníku ukázala, že žáci a školy nejvíce těží z prakticky orientované výuky, přičemž klíčem k úspěchu je inspirativní pedagog a alternativní formy vzdělávání.
Revoluce ve výuce financí: Jak SFG sází na gamifikaci a okamžitou zpětnou vazbu
SFG je celorepubliková soutěž, jejíž cíl je dvojí: žákům interaktivně a hravou formou přiblížit témata spojená s financemi a zároveň je naučit kriticky vyhodnocovat informace o finančních produktech. Vstup do nového ročníku doprovází zásadní změny, které mají podpořit rozvoj klíčových kompetencí žáků. Soutěž nově posiluje prvky gamifikace – každá otázka bude doplněna originálním vizuálním motivem, což má podpořit motivaci a zájem žáků. Zásadní je i krok směrem k individualizované výuce: po odevzdání testu obdrží každý žák okamžitou individuální zpětnou vazbu s vysvětlením správných a špatných odpovědí. Tento nástroj pomůže také pedagogům věnovat se tématu hlouběji.
Zároveň dochází k revizi otázek s cílem posílit zaměření na klíčové kompetence a aplikaci znalostí v praxi. Zatímco otázky s vysokou úspěšností byly v minulosti jednoduché, zaměřené na každodenní situace, ty nejtěžší byly často jazykově složité nebo vyžadovaly komplexní výpočty. Nová revize proto vychází i z principů Bloomovy taxonomie, aby se finanční gramotnost stala skutečně praktickou dovedností. „Do soutěže letos přidáváme prvky gamifikace, každá otázka bude doplněna unikátním tematickým obrázkem. Navíc po odevzdání testu uvidí žáci ihned správné a chybné odpovědi i s odůvodněním. Tento nástroj pomůže také pedagogům, kteří se tématu finanční gramotnosti chtějí ve třídách věnovat hlouběji,“ představuje soutěž Marie Štefánková, ředitelka SFG z Institutu pro další vzdělávání METODICA. „Soutěž je skvělým způsobem, jak nejen nadchnout, ale aktivně podpořit desetitisíce žáků v cestě za finanční gramotností. Prvky gamifikace, podpora přirozené touhy soutěžit a dosahovat úspěchu, která činí běžné úkoly zábavnější a efektivnější, je cenou devizou jak pro soutěžení, tak pro pedagogy,“ říká Jan Mareš, vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže MŠMT.
Překvapivá data ze škol: Proč hodina týdně nestačí
Finanční gramotnost je dnes považována za klíčovou kompetenci. Analýza dat z loňského ročníku, kterého se zúčastnilo 87 753 žáků z 1 130 škol, přinesla cenné poznatky o efektivitě výuky. Zásadním zjištěním je, že kvalita výuky a motivace žáků jsou důležitější než rozsah výuky z hlediska času. Úspěchu v SFG mohou dosáhnout žáci i bez pravidelné hodiny týdně, pokud je pedagog dokáže vhodně inspirovat a vést alternativní formou.
Pedagogové, kteří své žáky do soutěže přihlašují, patří k těm nejaktivnějším, přičemž většina z nich doplňuje výuku o moderní metody. Konkrétně se jedná o projektové dny (využívá 36,4 % škol), vzdělávací videa z YouTube (34,9 %) nebo online a deskové hry (23,3 % a 18,6 %) a workshopy (23,5 %). Přesto data odhalila, že je nutné posílit metodickou podporu: 11 % zapojených škol nevykonává žádnou podpůrnou aktivitu a téměř čtvrtina (24,8 %) nespolupracuje s žádnými odbornými partnery. Přitom pedagogové volají nejvíce po konkrétních aktivitách do hodin (29,37 %) a metodické podpoře (18,67 %). Z regionálního hlediska se do soutěže v loňském roce nejvíce zapojily školy z Ústeckého a Moravskoslezského kraje a z Prahy, kde se účastnila téměř čtvrtina všech škol. Naopak nejmenší zájem projevily školy z Olomouckého a Libereckého kraje. Slabší výsledky ve znalostních kvízech naopak zaznamenali soutěžící z Jihomoravského kraje.
Hlas partnerů: Proč do SFG investují a jak chtějí změnit finanční kulturu národa
Soutěž Finanční gramotnost dlouhodobě podporuje řada klíčových partnerů a institucí. Mezi ně patří Generální partner Nadace České spořitelny, Odborný garant Evropská asociace finančního plánování (EFPA ČR) a institucionální partneři jako Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Česká národní banka (ČNB), dále pak stříbrní partneři ZFP Akademie a Partners Financial Services.
Vlastimil Vaněk z Nadace České spořitelny k tomu doplňuje: „Dlouhodobě podporujeme vzdělávací aktivity v oblasti finančního vzdělávání, abychom byli silnější a uměli se v životě správně rozhodovat. Těší nás vzrůstající trend zájmu o Soutěž Finanční gramotnost mezi školami. Věříme, že díky podobným aktivitám se stane finanční gramotnost standardní kompetencí, která se bude ve školách pravidelně rozvíjet a školy jí budou věnovat čím dál tím více času a prostoru, a to ideálně v mezipředmětové výuce.” Také Marta Gellová, předsedkyně Rady EFPA ČR, zdůrazňuje propojení teorie a praxe: „Naším záměrem je vychovat generaci, která si bude umět poradit s financemi, investovat, přemýšlet o rizicích a plánovat svoji budoucnost. Gamifikace a okamžitá zpětná vazba jim ukazují, že finance nejsou jen teorie, ale dovednost, kterou budou potřebovat celý život.“
Nenechte si ujít: Jak se ZDARMA zapojit a získat BONUSOVÉ BODY k přijímačkám
Pro školy je důležité vědět, že soutěž je opět zařazena na Informativní seznam soutěží a přehlídek ve školním roce 2025/26 MŠMT a některé střední školy tak mohou účastníkům nabídnout bonusové body u přijímacích zkoušek. Registrace do 15. ročníku je pro všechny školy zdarma a probíhá online na webových stránkách www.financnigramotnost.cz v období od 8. října do 17. prosince. Soutěž je tradičně rozdělena do tří kategorií: 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ (včetně nižších ročníků víceletých gymnázií) a střední školy. Celostátní finále se pak odehraje 24. dubna 2026 již tradičně v prostorách České národní banky.
Kontakt pro média: RNDr. Marie Štefánková, stefankova@metodica.cz, Mgr. Jana Bábiková, babikova@ciraa.eu, tel. +420 774 895 114