Jak vychovat finančně gramotné děti? Zapojení škol do rozvoje finanční gramotnosti je nezbytné, myslí si Češi
V Praze dne 9. 10. 2024 – Víte, jaký je rozdíl mezi investicí a spekulací, mezi kreditní a debetní kartou? Jaký vliv má inflace na finance a jak s nimi pracovat? A ví to i vaše děti? Až 2 ze 3 Čechů se domnívá, že dovednosti vedoucí ke zlepšení finančních dovedností by se měly získávat už ve školách. Tuto potřebu naplňuje každoročně Soutěž Finanční gramotnost. Ta letos startuje již počtrnácté a nabízí žákům základních a středních škol zábavnou formou praktické dovednosti, které jim pomohou zorientovat se v dnešním složitém světě peněz a investic. V loňském roce se zapojilo do soutěže 849 škol a téměř 64 tisíc žáků z celé republiky. Cílem letošního ročníku, který spouští registrace ve středu 9. října, je přiblížit mladým lidem praktické dopady každodenního používání financí.
„Soutěž Finanční gramotnost má za cíl vychovat novou generaci finančně gramotných občanů, protože dostatečně vzdělaný člověk dokáže rozpoznat podvodné praktiky a chránit tak své úspory. Finanční gramotnost je zároveň klíčem k dosažení finanční svobody a zabezpečení se pro budoucnost,“ říká Marta Gellová, předsedkyně rady EFPA ČR a ambasadorka soutěže. „Chceme, aby děti už odmala rozuměly, jak s penězi nakládat, aby se vyhnuly finančním pastím a dokázaly si zajistit stabilní budoucnost.“
Zhoršující se finanční situace domácností je znepokojivá. Podle posledního průzkumu Indexu Prosperity finančního zdraví má problémy s hospodařením s penězi téměř polovina Čechů. Neschopnost vytvořit si finanční rezervu nebo náchylnost k podvodům jsou jen některé z důsledků nedostatečné finanční gramotnosti. Pouze čtvrtina respondentů prokázala dostatečné znalosti v této oblasti. „Proto je nezbytné
začít se vzděláváním co nejdříve. Vývoj finanční situace Čechů sledujeme a je pro nás důležitým impulsem, proč Soutěž Finanční gramotnosti dál rozvíjet a každým rokem zapojovat více škol. Chceme, aby mladí lidé věděli, jak s penězi v dospělosti nakládat, nenaletěli na podvodné hovory či zprávy nebo se nezavázali k nevýhodným smlouvám. Tato a další témata se snažíme v soutěži podporovat a vychovat tak finančně
gramotnější generaci. V tomto ročníku máme za cíl zapojit přes 70 tisíc žáků. Máme radost, že zájem ze stran škol stále roste," dodává Marie Štefánková, ředitelka soutěže z Institutu pro další vzdělávání METODICA.
Soutěž Finanční gramotnost je součástí úspěšného celosvětového projektu Global Money Week, což je světový týden vzdělávání o penězích a finanční gramotnosti zaměřený na děti a mládež. Soutěž je realizována ve spolupráci s předními českými ekonomy a finančními experty, kteří žákům zprostředkují nejnovější poznatky z oblasti financí. Soutěž již počtrnácté pořádá Institut pro další vzdělávání METODICA společně s Evropskou asociací finančního plánování ČR (EFPA ČR) a hlavním partnerem soutěže Nadace České spořitelny. „Nadace tvoří vlastní programy a zároveň podporuje vzdělávací programy nejen v oblasti finančního vzdělávání. Společnou linkou je inovativnost těchto aktivit s důrazem na rozvoj kompetencí dětí. Během Soutěže Finanční gramotnost jde nejenom o znalosti finančních témat, ale také o rozvoj spolupráce, kritického myšlení nebo schopnost vyřešit nějaký úkol v časovém limitu. A to jsou důvody, proč nám dává smysl podpořit Soutěž Finanční gramotnost,” říká Vlastimil Vaněk z Nadace České spořitelny.
Samotná soutěž trvá několik měsíců, začíná registrací škol, která odstartovala 9. října. Je stupňovaná do několika kol, od školních, okresních, krajských až po celostátní finále, které proběhne 25. dubna 2025 v České národní bance za účasti expertů, zástupců Ministerstva financí a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a dalších partnerů. „Jsem rád, že můžeme opět po roce přivítat účastníky Soutěže Finanční gramotnost u nás v ČNB. Pro centrální banku je finanční vzdělávání jednou z priorit, a proto jsme před dvěma lety otevřeli návštěvnické centrum, kde pořádáme řadu vzdělávacích kurzů nejen pro žáky škol, ale i pro širokou veřejnost,” říká Jan Procházka, člen bankovní rady České národní banky.
Soutěž Finanční gramotnost je součástí seznamu soutěží, který vydává Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a které tvůrčím způsobem podporují vzdělávací oblasti a obory. Výsledky z úspěšného absolvování některé střední školy žákům započítávají do navazujícího přijímacího řízení. „Úkolem školy je připravit žáky na další studium a také na řešení životních situací. Vzdělávání neprobíhá jen ve školních lavicích, a proto velice rádi podporujeme další smysluplné vzdělávací aktivity, které jsou realizovány mimo školní budovy. Velmi nás těší velký zájem škol a učitelů a věřím, že se nám i díky těmto partnerstvím daří plnit náš hlavní cíl: poskytovat kvalitní vzdělávání všem žákům,“ říká vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže MŠMT Jan Mareš.
Plnou podporu soutěži opět poskytlo Ministerstvo financí České republiky. „Finance jsou důležitým tématem nejen pro podnikatele, ale pro všechny občany. Proto je pro nás podpora soutěže Finanční gramotnost a obecně vzdělávání v této oblasti důležité. Investujeme tak do budoucí prosperity a lepšího hospodaření s financemi českých domácností. Jsem rád za podporu, která se projektu dostává. Je vidět, že
toto téma jak školy, tak i samotné žáky opravdu zajímá,” doplňuje ministr financí Zbyněk Stanjura.
Registrace škol do soutěže se spouští 9. října. Školy se mohou přihlašovat až do 18. prosince. Více informací je k dispozici na https://financnigramotnost.cz/.
Kontakt pro média
RNDr. Marie Štefánková, stefankova@metodica.cz, Tel.: +420 731 464 595
Mgr. Jana Bábiková, babikova@ciraa.eu, Tel. +420 774 895 114
O EFPA ČR
Evropská asociace finančního plánování ČR (EFPA ČR) je přední institucí podporující a zavádějící evropské standardy ve finančním poradenství v České republice. Asociace EFPA ČR sdružuje špičkové poradce na českém trhu, zajišťuje jejich další vzdělávání a rozvoj a udržuje etický kodex. Je akreditovaná ČNB pro pořádání zkoušek odborné způsobilosti pro makléře, investiční a finanční poradce a zprostředkovatele. Členové Rady EFPA a jejích komisí se podílí na tvorbě metodik a v rámci pracovních skupin i legislativních předpisů.
O Institutu pro další vzdělávání METODICA
Metodica je zájmové sdružení, které se od svého vzniku v roce 2014 angažovalo v prosazování interaktivních metod výuky na školách, podpoře učitelů a tvorbě metodik vzdělávání. Hlavním tématem se během realizace projektů stala finanční gramotnost dětí a mládeže. Posláním Metodicy je přispět k rozvoji tohoto tématu, popularizovat a atraktivní formou upozorňovat na nutnost zásadních zlepšení výuky, vzdělávacích a dalších aktivit v tomto tématu. Naše zkušenosti jsme plně využili při převzetí soutěže Finanční gramotnost, která je nyní hlavní náplní činnosti spolku.